top of page
  • Ultimi totaalprojecten

Deze negen vragen moet je aan de aannemer stellen voordat de verbouwing begint



Het betreft een artikel in De Telegraaf. Er worden 9 prangende vragen gesteld waarop ook wij onze antwoorden geven.


Plannen voor een verbouwing? Stel dan eerst deze vragen aan een aannemer voordat je deze onder de arm neemt. Dat kan je een hoop kopzorgen en geld besparen.


Veel huiseigenaren zijn ontevreden over uitgevoerde verbouwingen. Het aantal juridische geschillen hierover is vorig jaar opgelopen tot recordhoogte. Renovaties voldoen niet aan de verwachtingen, duren te lang of materialen komen te laat of worden helemaal niet geleverd. Ook ontstaat vaak onenigheid over de prijzen omdat aannemers de hogere inkoop- en loonkosten aan klanten doorberekenen, meldde de stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR) eerder aan de Telegraaf.


SAR heeft vorig jaar het aantal meldingen van klanten die met een bouwgerelateerd geschil worstelen, met 36% omhoog zien schieten naar 11.100. De Vereniging Eigen Huis (VEH) zegt regelmatig telefoontjes te krijgen van mensen die een conflict met de aannemer hebben. Van tevoren duidelijke afspraken maken, is het advies van de VEH, en alles op papier zetten.


Werkspot, een platform dat vaklui en klanten bij elkaar brengt, heeft voor mensen die aan een verbouwings- of uitbreidingsproject willen beginnen, negen essentiële vragen opgesteld. Deze kun je aan de aannemer voorleggen om eventuele conflicten te voorkomen.

1. Welke ervaring heb je met dit soort projecten?


Het is cruciaal om na te gaan of men eerder soortgelijk werk heeft verricht. Sommige projecten zijn complex zodat het beter is om iemand in te huren die is gespecialiseerd en die de vereisten van de klus begrijpt. Aanbouwingen en garage-of zolderverbouwingen kunnen bijvoorbeeld extra werk met constructietekeningen vereisen. Een gespecialiseerde expert voor deze projecten hebben kan stress of vertragingen voorkomen.


ULTIMI: Bij deze vraag kunnen wij steevast een mooie lijst aan referenties voorleggen, vaak in gelijksoortige projecten. Is er een bouwtechnisch vraagstuk, dan laten wij ons steeds adviseren door een architect of stabiliteitsingenieur.


2. Ben je gecertificeerd?


Hoewel lidmaatschap van een branchevereniging geen kwaliteitsgarantie geeft, is het een goede manier om de betrouwbaarheid van je potentiële aannemer na te gaan. Voor sommige vakmensen is het zelfs essentieel.


ULTIMI: Wij zijn aangesloten bij de meeste courante brancheverenigingen. (Embuild, Bouwunie, etc...)

Ook kunnen we de nodige vakgebonden getuigschriften voorleggen die van toepassing zijn op onze werken die we uitvoeren.


3. Kun je referenties en beoordelingen laten zien?


Er wordt algemeen aangeraden om familie en vrienden te vragen of zij een betrouwbaar persoon kennen. Een aannemer via een online platform vinden maakt het mogelijk om beoordelingen en reviews van eerdere klussen van de aannemer te bekijken, evenals foto's van eerder werk. De meeste vakmensen zullen referenties van klanten kunnen overleggen.


ULTIMI: Ook hier vallen we terug op onze mooie lijst met referenties, die in te kijken zijn op onze website en social media kanalen, of onze gedrukte brochure. Op aanvraag kunnen we steeds potentiële klanten in contact brengen met klanten waarvan we een gelijkaardig project hebben uitgevoerd. Zo kunnen zij rechtstreeks eventuele vragen stellen.


4. Is je prijsopgave een offerte of een schatting?


Gaat het om een vaste prijs voor het voltooide werk of slechts een ruwe schatting? De offerte kan ook van de duur van de klus afhangen. Idealiter vermijd je betaling van een dagtarief omdat dit je blootstelt aan extra kosten bij uitloop van het werk. Het is belangrijk om alle offertes schriftelijk te bevestigen. Momenteel kunnen de prijzen voor grondstoffen sterk fluctueren waardoor sommige offertes slechts beperkt geldig zijn. Vraag offertes van minstens drie vakmensen aan, indien mogelijk. Dit helpt je om te bepalen of ze opvallend laag of hoog zijn.


ULTIMI: Wij krijgen heel vaak te horen dat onze offertes zeer gedetailleerd en overzichtelijk zijn, in vergelijking met andere partijen. Onze offertes worden ook pas opgemaakt na een eerste plaatsbezoek, waardoor er over veel zaken geen inschatting hoeft gemaakt te worden. Het gebeurt natuurlijk wel soms dat wij genoodzaakt zijn om een inschatting te maken, aangezien wij 100% in de renovatiebranche aan het werk zijn en dus niet door muren heen kunnen kijken. Heel vaak komen er zaken pas tevoorschijn na de afbraakwerken waar wij op voorhand onmogelijk een exacte inschatting van konden maken. Hierop anticiperen we zo snel mogelijk om dan ook een aangepaste offerte te bezorgen.


5. Heb je een verzekering?


Alle gecertificeerde bouwers zouden over de juiste verzekeringen moeten beschikken zoals een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, voor het geval er schade of problemen tijdens de bouw ontstaan.


ULTIMI: Ook hier zijn wij volledig in regel en beschikken wij over alle nodige verzekeringen. Daarnaast hebben wij onze verplichting tot verzekering in de 10-jarige aansprakelijkheid als aannemer. Meer info daarover vindt u hier.


6. Bied je garantie op je werk?


Het is altijd goed om te weten welke garanties bouwers bieden als er na de klus problemen ontstaan. Probeer dit officieel vast te leggen, via papierwerk of e-mail. Spreek ook een geschikte termijn voor deze garantie af.


ULTIMI: Op materialen zit er steeds een vastgelegde fabrieksgarantie die bepaald wordt door de fabrikant zelf. Uiteraard nemen wij die garanties 1 op 1 over. Daarnaast hebben wij onze verplichting in de 10-jarige aansprakelijkheid als aannemer. Meer info daarover vindt u hier.


7. Wat zijn je betalingsvoorwaarden?


Het is belangrijk om te weten hoe en wanneer de aannemer betaald wil worden: volledig na afronding of in termijnen. Controleer of een aanbetaling vereist is. Aanbetalingen kunnen ongemakkelijk aanvoelen omdat je betaalt voordat het karwei is begonnen. Maak duidelijke afspraken.


ULTIMI: Bij het ondertekenen van onze offerte krijgt u ook een gedetailleerd overzicht van onze betalingsvoorwaarden en algemene voorwaarden.


8. Wanneer kun je beginnen?


Aannemers hebben vaak een wachtlijst. Het is handig om te weten wanneer ze aan jouw project kunnen beginnen. Probeer een concrete startdatum vast te leggen. Wees voorbereid op verschuivingen in de projectplanning. Het is nuttig om te weten hoelang bepaalde fases duren, bijvoorbeeld hoelang je zonder gootsteen zit bij een keukenrenovatie of hoelang zonder toilet of douche bij aanpak van de badkamer.


ULTIMI: Ook hier hanteren wij volledige transparantie. Bij het ondertekenen van de offerte wordt ook steeds een (vermoedelijke) startdatum afgesproken. Naarmate deze deadline dichterbij komt wordt u op de hoogte gehouden van de exacte startdatum en de verdere planning van de werken. Vanaf dan wordt ook een persoonlijke projectleider aan uw toegewezen. Die persoon wordt u vast aanspreekpunt gedurende het gehele project.


9. Hoe drink je je koffie?


Een goede relatie opbouwen met je aannemer is belangrijk, aangezien werklui mogelijk langere tijd bij je over de vloer komen. Een goed begin is om te vragen hoe ze hun koffie drinken. Je hoeft geen vrienden te worden, maar het is belangrijk dat je een professionele relatie kunt onderhouden en je je comfortabel voelt om openlijk eventuele zorgen of problemen te bespreken.


ULTIMI: Een totaalproject kan al snel enkele maanden in beslag nemen waardoor zowel onze medewerkers als de projectleider met onze bouwheer en bouwvrouw een zekere relatie opbouwen. Om deze relatie en vooral de communicatie te onderhouden worden steeds verschillende communicatiekanalen aangeboden om eventuele zorgen of problemen snel en openlijk te bespreken.


Kort samengevat, door onze jarenlange ervaring kunnen wij op al deze vragen de nodige antwoorden bezorgen of de gewenste documenten voorleggen. Verbouwen of renoveren met Ultimi dat is van A tot zonder Zorgen.








bottom of page